loading...
شهید همت
رضا بابانژاد بازدید : 2050 سه شنبه 27 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

نگاهي به شبكه هاي اجتماعي اينترنتي و معايب آن - سقوط ارتباطات انساني

در زندگي كنوني كه شبكه هاي اينترنتي جهان را گرفتهاند، زندگي ديوانهواري را سپري ميكنيم؛ از «فيس بوك» گرفته تا «تويتر»، فضاهايي كه روابط اجتماعي افراد را به كنترل درآورده و پديدههاي نويني را تجربه ميكند. ديگر، انسانها در فضاي مجازي به حيات خود ادامه ميدهند. شبكههاي اجتماعي روزانه هزاران ارتباط را بين مردم برقرار ميكنند؛ بدون آنكه كاربران اطلاع دقيقي از مقصد نهايي داشته باشند. تعاملهايي كه با شبكههاي اينترنتي انجام ميشود و عنان افراد به اين تكنولوژي نوين سپرده ميشود. شبكههاي اجتماعي در اينترنت معايب و مزايايي را همراه دارد؛ اگرچه وزنه مشكلات بيش از خوبي هايش در روابط اجتماعي ديده ميشود. غرق شدن در تكنولوژي نوين و زندگي در فضاي مجازي باعث شده معايب شبكههاي اجتماعي و سير نزولي در ابعاد انساني را فراموش كنيم. براي معرفي معايب سرويسها يا شبكههاي اجتماعي در فضاهاي مجازي ميتوان به موارد متعددي اشاره كرد. همه روز انسانهاي زيادي با آن روبهرو هستند و در زندگي روزمرهشان آنها را تجربه ميكنند.

ساختگي بودن نحوه ارتباط

همهگير بودن اطلاعات شبكههاي اجتماعي يكي از معايب اصلي ارتباط شبكهاي است. اگرچه در بعد مثبت نيز ميتوان به آن توجه كرد؛ اما به نظر ميرسد بار منفي آن بيش از موارد خوبش است. زمانيكه خبري را با كمك شبكههاي اجتماعي در فضاي مجازي بازتاب ميدهيد، مانند بمبي منفجره شده و در ميان همه مخاطبان پخش ميشود. شايد انتشار چنين خبري بر خلاف مكان جغرافيايي نويسنده، در نقطه ديگري از دنيا، يك ناهنجاري باشد. بنابراين، كنترل آن نيز بسيار دشوار خواهد بود و امكان دارد نام يا اعتبار شخص يا كشوري در كمتر از چند ساعت لكهدار شود. از همه گير بودن شبكههاي اجتماعي ميتوان بهعنوان يك ضعف نام برد.

نحوه ارتباطات انساني در شبكههاي اجتماعي نيز بسيار مصنوعي و ساختگي است، چراكه آمار نشان داده، اين سرويسها در دراز مدت نميتواند دوام و استحكام داشته باشد و پشتوانه براي تقويت عميق افراد در اين نوع تماس ها ديده نميشود.

شبكه هايي با رويكرد سياسي

سوءاستفادههاي سياسي از «شبكههاي اجتماعي» يكي از بزرگترين معايب اين سرويس در چند سال اخير بوده است. در جوامع نه چندان پيشرفته، شاهديم كه شماري از سياسيون با كمك از اين سايتها، راهها را براي تسويهحسابهاي سياسي فراهم ميكنند. البته بازخوردهاي منفي علاوه بر مسايل سياسي، در حوزههاي اقتصادي، فرهنگي، ورزشي و غيره نيز ديده ميشود. تاكنون افراد زيادي در اين زمينهها سوءاستفاده كردهاند.

زمينه جعل و سوءاستفاده از كاربران اينترنتي در شبكههاي اجتماعي فراهمتر از ساير سرويسها است؛ چراكه اعضاي آن ميتوانند با تصاوير و اطلاعات دروغين، وارد شبكه شده و به مخاطبان خود خوراك نادرست بدهند. در واقع، اصول حاكم در شبكههاي اجتماعي بر مبناي واقعيت نيست و بيشتر پيوندها صوري است. هر فرد با روبهرو شدن با چنين فضايي، كمتر احساس امنيت ميكند چون از صحت و سقم اطلاعات موجود اطمينان ندارد. اعتياد به ارتباط اينترنتي، كاهش پايبندي به مباحث اخلاقي، مصنوعي بودن ارتباطها، غني نبودن برخي اطلاعات كه بدون تحقيق روي شبكهها ميآيند، تقلب و نادرستي دادهها و...، مسايلي هستند كه كاربران اينترنتي با عضويت در شبكههاي اجتماعي آن را بهخوبي لمس ميكنند و با ترديد، به ارتباط خود با ديگران ادامه ميدهند. به هرحال، تكنولوژي بارهاي مثبت و منفي را همراه دارد و اين مقوله نيز جداي از ساير دستاوردها نيست؛ اما براي ايجاد توازن، نياز است كه كشورها براي جلوگيري از ضربهپذير بودن شهروندان، بستر را براي فرهنگسازي آماده كنند.

تجربه هاي سياه جهاني

آمار نشان ميدهد كه كاربران شبكههاي اجتماعي در آسيا، آفريقا و حتي بسياري از كشورهاي اروپايي، تجارب خوشايندي از عضويت در آنها نداشتهاند. فرهنگسازي عضويت در شبكههاي اجتماعي كه اين روزها سير صعودي چشمگيري به خود گرفته، بهعنوان يك نياز لاينفك، حس ميشود. براي رهايي از تقلبها و جلوگيري از مورد سوءاستفاده قرار گرفتن عدهاي در فضاهاي مجازي، بايد از دولتمردان و جامعهشناسان كمك گرفت.

در شبكههاي اجتماعي ارتباطات راحتتر از پيوندهاي چهره به چهره است؛ اما ارتباط شبكهاي به جبهه مقابل پيوندهاي اجتماعي عميق انساني تبديل شده است؛ چون لينكهاي متعدد در ساعات روز، كاربران را به فضاهايي انتقال ميدهد كه سرنوشت در اختيارشان نيست و به هر كاربري كه فرهنگ و اطلاعات دقيق از اين فضا را نداشته باشد، در لايههايي از فضاهايي اجتماعي تلو تلو خواهد خورد. به هرحال، همگان نفوذ همه جانبه شبكههاي اينترنتي را ميان جوانان كره خاكي تأييد كردهاند. عضويت در اين شبكه به حدي عادي است كه هر فردي نوع تعامل خود با آن را در محاورههاي روزانه اش تشريح ميكند و تقريبا اين موضوع به بخشي از زندگي روزمره تبديل شده است. دنياي رايانه و بالا رفتن سرعت اين تكنولوژي در جهان، همه را درگير خود كرده است. براي رهايي انسان از دنياي مجازي و براي آنكه بتوان ارتباطات عميق انساني را در بسترهاي اجتماعي بهوجود آورد، شرايط بسيار تغيير كرده و همگان را به فكر فرو برده است 

برچسب ها شبکه اجتماعی ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام. به وبلاگ شهید همت خوش آمدید امیدوارم که مطالب وبلاگ مورد پسند و استفاده شما قرار گرفته باشد. شما می توانید با عضویت و با با نظرات خود ما را در بهتر شدن این وبلاگ یاری کنید. ایمیل مدیر:reza_babanezhad@yahoo.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا مطالب وبلاگ مورد پسند و استفاده شما قرار گرفت؟
    تعداد بازدید مطالب
    <RB:BlogHitPosts><a href="<-PostLink->"><-PostTitle-></a> بازدید : [-PostHit-]<br></RB:BlogHitPosts>
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 14
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 25
  • بازدید ماه : 25
  • بازدید سال : 832
  • بازدید کلی : 18,248